Blog

hoelang gaat de batterij van een elektrische auto mee?

hoelang gaat de batterij van een elektrische auto mee?

Batterijen van elektrische auto’s krijgen vaak kritiek omdat het rijbereik of de levensduur niet lang genoeg zijn. Maar hoe zit dat in de realiteit? Is dit maar een veronderstelling of is er echt meer aan de hand? Een onderzoek bij 15.000 wagens geeft enkele antwoorden.

Degradatie? Ja, maar…

Het lijkt onvermijdelijk dat batterijen na verloop van tijd degraderen, dat valt niet te ontkennen. De batterijen in onze smartphones bewijzen dat ook. Toch bestaan er ook veel vooroordelen en misvattingen over batterijen die de transitie naar elektrische auto’s om de verkeerde redenen afremmen.

De levensduur van de batterij van een elektrische auto kan variëren, afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het merk en model van de auto, het type batterij, het gebruikspatroon van de eigenaar en de klimatologische omstandigheden. Over het algemeen kunnen batterijen van elektrische auto’s vele jaren meegaan voordat ze merkbaar vermogensverlies vertonen.

Fabrikanten geven vaak garanties op de batterijen van elektrische auto’s, die meestal tussen de 8 en 10 jaar liggen. Deze garanties kunnen ook een bepaald minimumpercentage van de oorspronkelijke capaciteit omvatten. Bijvoorbeeld, een garantie kan stellen dat de batterij gedurende 8 jaar minstens 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit behoudt. Het is echter belangrijk op te merken dat het behoud van de batterijcapaciteit in de praktijk vaak hoger kan zijn dan het minimale garantieniveau.

Daarnaast hebben veel fabrikanten de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang geboekt in batterijtechnologie, wat resulteert in verbeterde levensduur en prestaties van de batterijen. Nieuwere modellen van elektrische auto’s kunnen betere batterijen hebben dan oudere modellen.

Het is ook mogelijk om de levensduur van de batterij te verlengen door zorgvuldig gebruik en onderhoud. Het vermijden van extreme temperaturen, zowel te hoge als te lage, en het vermijden van langdurige blootstelling aan hoge temperaturen kan bijdragen aan het behoud van de batterijprestaties. Regelmatig opladen en het vermijden van diepe ontladingen kan ook gunstig zijn.

Over het algemeen kunnen batterijen van elektrische auto’s vele jaren meegaan voordat ze moeten worden vervangen. De technologie blijft evolueren en verbeteren, waardoor de levensduur en prestaties van batterijen steeds beter worden.

Snelladen en de impact op de batterij van een elektrische auto

Met de groeiende populariteit van elektrische auto’s is het opladen van de batterij een essentieel onderwerp geworden. Een van de opties die tegenwoordig steeds vaker wordt gebruikt, is snelladen. Hoewel snelladen handig kan zijn vanwege de kortere laadtijd, hebben sommige mensen zich afgevraagd of het schadelijk kan zijn voor de batterij van een elektrische auto. In dit artikel zullen we dieper ingaan op dit onderwerp en de mogelijke impact van snelladen op de levensduur van de batterij.

Wat is snelladen? Snelladen is een laadmethode waarmee de batterij van een elektrische auto in korte tijd kan worden opgeladen. In plaats van enkele uren te wachten, kunnen bestuurders met snelladers hun auto in slechts enkele minuten gedeeltelijk opladen. Snelladers maken gebruik van hogere laadvermogens dan conventionele oplaadpunten, waardoor het laden sneller kan verlopen.

De invloed van snelladen op batterijprestaties: Er is enige bezorgdheid ontstaan over de impact van snelladen op de batterij van een elektrische auto. Hier zijn enkele belangrijke punten om te overwegen:

  1. Verhoogde hitteontwikkeling: Snelladen kan leiden tot een verhoogde warmteontwikkeling in de batterij. Wanneer de batterij snel wordt opgeladen, kunnen interne weerstanden en chemische reacties resulteren in warmteopbouw. Overmatige hitte kan de batterijcellen beschadigen en de levensduur ervan verkorten.
  2. Degradatie van de batterij: Net als bij alle batterijen ondergaan de batterijen van elektrische auto’s in de loop van de tijd een zekere mate van degradatie. Herhaaldelijk snelladen kan dit degradatieproces versnellen. Hogere laadvermogens kunnen de chemische reacties in de batterij versnellen, waardoor de capaciteit van de batterij na verloop van tijd afneemt.
  3. Verminderde laadefficiëntie: Bij snelladen kan de laadefficiëntie van de batterij verminderd worden. Dit betekent dat er een hoger percentage energieverlies is tijdens het laadproces. Het inefficiënt omzetten van elektrische energie kan leiden tot extra warmteontwikkeling en een kortere levensduur van de batterij.

Beheersen van de impact: Hoewel snelladen potentiële risico’s met zich meebrengt, zijn er manieren om de impact op de batterij te beheersen:

  1. Matiging van snelladen: Het regelmatig gebruik van snelladen kan de batterijprestaties op de lange termijn beïnvloeden. Daarom is het verstandig om snelladen alleen te gebruiken wanneer het echt nodig is, bijvoorbeeld tijdens lange reizen waarin snel opladen onderweg essentieel is. Voor dagelijks gebruik is het beter om te kiezen voor langzamer laden met een lagere laadcapaciteit, zoals thuisladen of gebruikmaken van reguliere openbare laadpalen. Deze methoden laden de batterij langzamer op en genereren minder warmte, waardoor de batterij minder wordt belast.
  2. Thermisch beheer: Het beheersen van de temperatuur tijdens het laden is cruciaal om schade aan de batterij te voorkomen. Moderne elektrische auto’s zijn uitgerust met geavanceerde thermische beheersystemen om de temperatuur van de batterij te regelen. Deze systemen zorgen ervoor dat de batterij binnen een optimaal temperatuurbereik blijft tijdens het laadproces, waardoor de impact van warmteontwikkeling wordt verminderd. Als eigenaar van een elektrische auto is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze thermische beheersystemen goed functioneren en regelmatig worden onderhouden.
  3. Laadsnelheid beperken: Sommige elektrische auto’s bieden de mogelijkheid om de laadsnelheid aan te passen. Door te kiezen voor een langzamere laadsnelheid, ook wel bekend als “trickle charging” of “slow charging”, kan de impact op de batterij worden verminderd. Dit komt doordat het langzamer laden resulteert in minder warmteontwikkeling en chemische reacties in de batterij, waardoor de batterijcellen minder worden belast.
  4. Gebruik van intelligente laadnetwerken: Het gebruik van intelligente laadnetwerken kan ook helpen om de impact van snelladen op de batterij te verminderen. Deze netwerken maken gebruik van geavanceerde algoritmen en communicatieprotocollen om het laadproces te optimaliseren. Ze kunnen bijvoorbeeld de laadsnelheid aanpassen op basis van de temperatuur van de batterij of andere factoren om de batterij te beschermen tegen overmatige belasting.

Conclusie: Hoewel snelladen handig kan zijn vanwege de kortere laadtijd, kan het een impact hebben op de levensduur van de batterij van een elektrische auto. Het matigen van snelladen, het zorgvuldig beheren van de temperatuur, het beperken van de laadsnelheid en het gebruik van intelligente laadnetwerken zijn enkele van de manieren waarop de impact kan worden verminderd. Als eigenaar van een elektrische auto is het belangrijk om bewust om te gaan met snelladen en de aanbevelingen van de fabrikant te volgen om de batterij op de lange termijn in optimale conditie te houden.

AVLink 23.6inch digital round screen

Avlink biedt een breed spectrum aan LCD-schermoplossingen, digitale signage met touchscreen van hoge kwaliteit, OEM & ODM ondersteuning voor grote LCD-schermen. Speciaal voor casino, gaming, automaat, klok, logo-branding, winkelcentrum etc.

Bekijk hier voor meer uitleg (engels)

Klik hier voor het product op onze website

Choosing a Projector for a Golf Simulator Tip 1 tot 5

5 tips om een ​​projector voor uw golfsimulator te kopen

  1. Bereken uw worpafstand
  2. Stem de beeldverhouding van uw projector af op uw golfscherm
  3. Kunt u geld besparen op resolutie?
  4. Let op de lumen van de beamer
  5. Laser projectoren

Golfsimulatorprojectoren – Hoe te kiezen?

Tip # 1: Bereken uw slagafstand

Het vinden van een projector met de projectieverhouding die u nodig hebt, is ongelooflijk belangrijk. Het is ook het gemakkelijkere deel van het kiezen van een projector voor uw golfsimulatoropstelling.

Het uitzoeken van de worpafstand die je nodig hebt, is het moeilijkere deel.

Zo bereken je de worpafstand:

slagafstand is eenvoudigweg de meting van het scherm tot de projectorlens.
Bereken uw worpverhouding. Throw-ratio is de throw-afstand gedeeld door de breedte van het beeld.
Throw Ratio = Afstand van Scherm tot Projector/Breedte van het Beeld

slag (balvlucht) afstand = Werpverhouding x Beeldbreedte

Wat dit wil zeggen is dat hoe verder de projector van het scherm is, hoe groter het beeld zal worden. In een golfsimulator wil je een grote, levensgrote afbeelding.

Maar je kunt de projector niet te ver naar achteren plaatsen, anders krijg je wat schaduw van de golfer.

Tip #2: stem de beeldverhouding van uw projector af op uw golfscherm



Beeldverhouding verwijst simpelweg naar de vorm van het beeld dat wordt geprojecteerd. Wanneer de verhouding van het projectorbeeld en het scherm overeenkomen, vult het beeld het hele scherm en ziet u geen maskeerbalken.

Om de beschikbare hoogte te maximaliseren, kiezen veel doe-het-zelvers een beeldverhouding van 4:3 voor hun impactscherm. Het is niet moeilijk om een ​​projector te vinden met een beeldverhouding van 4:3, maar veel 4:3-projectoren hebben een lagere resolutie. De beeldkwaliteit neemt aanzienlijk toe bij gebruik van een 16:9- of 16:10-projector. We raden aan een scherm te bouwen dat past bij de beeldverhouding van uw projector als u wilt dat uw geprojecteerde beeld het scherm volledig vult. In deze video worden de basisprincipes van beeldverhouding en resolutie uitgelegd.

16:9-projectoren
De meeste van de beste projectoren die u voor golfsimulatoren kunt vinden, zijn native 16:9. Projectoren met een native beeldverhouding van 16:9 zijn geweldig voor 4K- en HD-beelden in een golfsimulator. Let op, het apparaat dat je op de projector aansluit, is vaak slimmer dan de projector zelf. U kunt afbeeldingen op uw golfscherm weergeven in andere beeldverhoudingen, met een paar belangrijke aanpassingen aan de instellingen.

4:3-projectoren
Een beeldverhouding van 4:3 heeft de vorm van een CRT-tv en een 16:9 heeft de vorm van een flatscreen-tv. De 4:3 is heel gebruikelijk voor golfsimulatoren omdat je hierdoor hoger kunt gaan, waardoor je meer ruimte hebt om te zwaaien, zonder dat je een grotere ruimte nodig hebt.

Maar bij het zoeken naar een 4:3 golfsimulatorprojector vinden velen dat ze geen goede beeldkwaliteit hebben, dus let goed op. Denk aan helderheid, projectieafstand en resolutie. We raden meestal aan om met een native 16:9-projector te gaan en vervolgens een apparaat met een verhouding van 4:3 te gebruiken, zoals een tablet, of de weergave-instellingen op een pc aan te passen om de projector in deze verhouding weer te geven.

16:10 Projectoren
De 16:10-projector komt minder vaak voor, maar is nog steeds mogelijk om te kopen. De vorm is tussen de 4:3 en de 16:9. Maar vergeet niet dat u de afbeelding kunt wijzigen om een ​​16:10-vormige afbeelding in uw golfsimulator te maken.

Tip #3: Save Money on Resolution

Als het op resolutie aankomt, is onze mening dat kiezen voor de hoogste resolutie niet noodzakelijkerwijs de beste waarde is voor uw golfsimulator.

Het kan verleidelijk zijn om uw zoekopdracht te beperken tot populaire 4K-projectormodellen in plaats van de meer betaalbare 1080p-modellen, maar de textuur en eventuele slijtage van het impactschermoppervlak kunnen eventuele significante verschillen in beeldkwaliteit opheffen.

Carl zegt dat 4K geweldig is, maar voor het budget is het het niet waard. Carl zei dat hij het extra geld liever uitgeeft aan een laserprojector die gemakkelijker te onderhouden is dan een 4K-projector.

Zorg er altijd voor dat u op de hoogte bent van de “native resolutie” van de projector die u overweegt. Velen zullen “tot” resoluties vermelden die niet zinvol zijn als de oorspronkelijke resolutie lager is. Als het een native resolutie heeft van 800×600 maar “tot” 1920×1080 vermeldt, betekent dit simpelweg dat de afbeelding technisch gezien zal worden weergegeven, ook al is deze misschien allemaal wazig en vervormd. Vermijd dit door ervoor te zorgen dat de native resolutie duidelijk wordt vermeld en is wat je nodig hebt.

De native resolutie bepaalt ook de beeldverhouding van de projector.

De beeldverhouding van 16:9 is de meest gebruikelijke voor thuisbioscoopschermen – voor 1080p (1920×1080) of 4k (3840×2160), maar veel indoorgolfers vinden dat ze geen ruimte hebben voor een 16:9 golfsimulator. 4:3 is meestal de populaire keuze voor golfsimulatoren (meestal 1024×768 of soms zelfs 800×600).

Beeldverhouding is de verhouding tussen de breedte van je scherm en de hoogte van je scherm. De meest gebruikelijke verhouding voor golfschermen is 16:9 omdat 16:9 de meest voorkomende beeldverhouding is voor moderne projectoren. Door de juiste beeldverhouding van uw scherm te kiezen ten opzichte van uw projector, krijgt u het beste golfsimulatorbeeld.

Een vierkant heeft bijvoorbeeld een beeldverhouding van 1:1 omdat het precies even hoog als breed is. Evenzo heeft een rechthoek die twee keer zo breed als hoog is een beeldverhouding van 2:1. Het zal altijd afmetingen hebben die aan deze verhouding voldoen, dus het kan 10″x20″ of 20″x40″ of 50″x100″ zijn, enzovoort.

Tip #4: Lumen


Lumen is ook waar je goed naar moet kijken als je opzoek bent naar een beamer. Lumen is
de lichtopbrengst van de beamer. Hoe meer je de beamer in het daglicht gaat gebruiken hoe
meer lumen je nodig zal hebben. Als je de beamer wilt gebruiken bij daglicht kan je het beste
1500 > lumen in je beamer hebben.

Hoeveel lumen heeft een golfsimulator projector nodig? Doorgaans heb je minimaal 1.500
lumen nodig om een ​​fatsoenlijk beeld te krijgen. Voor een goed beeld of in een niet extreem
donkere ruimte koop je een beamer met 2.200 tot 2.500 lumen. Bij veel omgevingslicht heeft
u mogelijk meer dan 2.500 nodig. Maar raak niet te gehecht aan lumen en koop zoveel
lampen als u zich kunt veroorloven. Wees aan de andere kant sceptisch over de hoge
helderheid claims van ultra-goedkope projectoren.

Het gaat erom de beste projector te vinden die u zich kunt veroorloven. Voor de beste
modellen onder de 1.000 euro moet de helderheid ongeveer 2.200 tot 2.500 lumen zijn.
Houd er echter rekening mee dat goedkopere modellen tot 3.500 lumen aan helderheid
bieden, maar de neiging hebben om tekort te schieten op andere gebieden die het contrast
of de kleur beïnvloeden. Tenzij je specifieke behoeften hebt, heb je geen 6.000 lumen nodig,
of zelfs 4.000 of 3.000 lumen. Een projector met 2.500 lumen (of zelfs 1.000 lumen) doet het
prima in een golfsimulator. Soorten lichtbronnen in projectoren Bij het kiezen van een
projector zijn er verschillende keuzes met betrekking tot welke factoren licht produceren.
Sommigen gebruiken traditionele verlichting, sommigen gebruiken LED’s en weer anderen
gebruiken lasertechnologie.

Het getal van de lumen geeft niet altijd in werkelijkheid je aantal lumen. Uit eigen ervaring
hebben wij 2 beamers getest met hetzelfde aantal lumen maar je ziet soms wel een verschil
Lamp projectoren
Lamp Projectoren kunnen kosteneffectief zijn en bieden de beste waarde in scenario’s met
laag of intermitterend gebruik.
LED projectoren
Hoewel doorgaans duurder, kiezen veel kopers voor lamp loze modellen in een poging om
de kosten en het ongemak van het regelmatig vervangen van de lamp te elimineren. Hoewel

ze niet bekend staan om hun extreme helderheid, zijn de belangrijkste voordelen van LED
projectoren dat ze kleiner zijn, minder warmte produceren en veel langer meegaan dan
traditionele lamp projectoren.

Laser projectoren
Laser Projectoren zijn nog onderhoudsvriendelijker, helderder en contrastrijker dan de meer
betaalbare lamp- of LED-modellen. Dit artikel geeft een diepgaande bespreking van lamp
versus laser.
Het is belangrijk dat je goede research doet naar een beamer die geschikt is voor de
golfsimulator. Met deze tips kan jij de beamer kiezen die bij jou past.

Heeft u interesse in golfproducten? Bekijk hier voor uw golfspullen.

Bron: https://www.carlofet.com/

Micro auto’s

MOVE citycar

Wat is een micro auto?

Microcar is een term die vaak wordt gebruikt voor de kleinste auto’s, met drie of vier wielen en vaak een motor kleiner dan 700 cc (43 cu in). Specifieke soorten brommobielen zijn onder meer bubbelauto’s, fietsauto’s, invacar, vierwielers en voiturettes. Microcars vallen vaak onder aparte regels voor normale auto’s, met versoepelde vereisten voor registratie en licenties.

Waarom een micro auto?

Als uw rijbewijs niet meer wordt verlengd is een brommobiel van Microcar de perfecte oplossing om toch mobiel te blijven. Onze voertuigen, die eruit zien als een kleine auto, mag u rijden met slechts een AM-rijbewijs – een “bromfietsrijbewijs”. Het is heel eenvoudig: op het gemeentehuis ruilt u uw verlopen of niet verlengde rijbewijs om voor een AM-rijbewijs. Daarna mag u in een brommobiel de weg op. U kunt dus gewoon boodschappen doen, naar de bridgeclub, kennissen of familie bezoeken of zelfs op vakantie. Niet door weer en wind op de fiets of scootmobiel, maar comfortabel, warm en droog in uw brommobiel. U heeft uw vrijheid weer terug!

Over de MOVE citycar

“Verplaatsen in de stad is gemakkelijker met MOVE!” Dankzij de compacte afmetingen van deze elektrisch aangedreven brommobiel komt u op plekken waar u met een reguliere personenauto niet kunt komen.

De CityCar geeft e-mobiliteit een nieuwe dimensie. Met een hedendaags design, elektrische aandrijving en ruimte voor 2 personen is hij op tal van fronten inzetbaar. De CityCarGo PickUp en Van versies zijn zelfs een serieus alternatief voor een compacte bestelwagen met brandstofmotor. Met de komst van steeds strengere milieueisen om het Co2 gehalte te verlagen zal deze 4-wieler ook in de toekomst binnen elk stads- en woongebied inzetbaar zijn…

Uitrusting

De CityCar is compleet uitgerust en de standaarduitvoering omvat: centrale deurvergrendeling, verwarmde buitenspiegels, lichtmetalen velgen, panoramadak, sound system en GPS met groot beeld- scherm en afleveringsbeurt.. Daarnaast is er een plus pakket leverbaar met airconditioning en een zonnescherm.De standaard uitvoering bevat: Centrale Vergrendeling, Licht Metalen Velgen, Panoramadak, Sound System, GPS met Groot Beeldscherm, Metalic kleuren en afleveringsbeurt.Verkrijgbaar in de kleuren: blauw metalic, bruin metalic, paars metalic, wit, rood, geel, appel-groen, oranje en roze

Opladen

Het laden van de accu’s gaat heel eenvoudig door middel van het ‘gewone’ 220v stroomnet. Binnen 8 uur zijn de accu’s weer volledig opgeladen (binnen 2 uur 75%) en kun je genieten van de vrijheid die de CityCar je geeft. De CityCarGo PickUp en Van zijn uitgerust met een krachtige onderhoudsvrije Lithium accu.

Veiligheid

Veilig is de CityCar en CityCarGo PickUp zeker! Een dubbele kreukelzone met rolkooi en zowel voor als achter schijfremmen, waardoor men kan vertrouwen op crash bestendigheid en een zeer korte remweg.

Voor wie?

Om deze CityCar en CityCarGo PickUp en Van te besturen heb je slechts een bromfietsrijbewijs nodig. Elke persoon met een auto (en/of motor) rijbewijs mag dit voertuig uiteraard ook besturen.

Voordelen

Voor de CityCarGo PickUp en Van geldt een interessante subsidie, de M.I.A. (milieu investerings aftrek) van 13,5%. Daarnaast kunt u dit voertuig versneld afschrijven en heeft u recht op K.I.A. (klein- schaligheids Aftrek). Schoon rijden wordt zo ook nog eens voordelig!

Accu

Opladen in slechts 8 uur Binnen 2 uur voor 70% vol 220 V: standaard stekker* Geen speciaal stopcontact nodig. Gewoon thuis of op de zaak opladen *Stopcontact met NE norm

Golf Scooter

Bent u opzoek naar een voertuig om makkelijk van de ene plek naar de andere plek te rijden? Bent u wat minder goed ter been en is het lastig om tot de laatste hole te komen? Is het lastig om te golfen vanwege medische problemen en is dit toch wat je het liefst doet, dan zijn de golf scooters ideaal om toch te kunnen golfen.

Ewheelz heeft verschillende golf scooters met 2 en 3 wielen. Als je lid bent van een golfvereniging speel je voornamelijk golf op jouw golfbaan. Daarom kan het een interessante keuze zijn om een golf scooter of een van de andere voertuigen aan te schaffen zodat je altijd jouw eigen scooter tot je beschikking hebt. Deze kan je dan ook makkelijk uitlenen aan vrienden of familie. Heeft u wellicht wat minder tijd of wilt u toch graag uw potje golf spelen? Met de golf scooters bespaar je veel tijd en kan je razendsnel van de ene hole naar de andere rijden. Het is makkelijk om je golftas in de houder te doen en eruit. 

De verschillende voertuigen die wij hebben om je golftas mee te kunnen vervoeren zijn:

  • Een normale golf scooter dus een scooter met 2 wielen, we hebben scooters met 3 wielen wat zeer comfortabel is
  • Een segway waar je dus op kan staan en je goede balans voor moet hebben
  • Een golfboard met een uniek design
  • Een scooter met een sportief design waar je de golftas aan de zijkant kan doen, we hebben ook scootmobielen met een dak en zonder een dak en we hebben ook nog de standaard golfkar. 

Energica ego

Designed and built by the same people who have designed and engineered racing performance from Formula One Racing to Le Mans 24h for over 40 years.
Massive Performance, no emissions. The green heart of the electric motorcycle is a synchronous oil-cooled motor with permanent magnets. It has 100kW (136 hp c.ca) of instantaneous power reaching from 4900 rpm to 10500 rpm and a torque of 195 Nm ranging from 0 rpm to 4700 rpm.
Energica Ego accelerates from 0 to 60 mph in 3 seconds to reach a top speed of 150 mph with a vigorous thrust that does not make you miss the drops in the engine speed by the constant shifting of the classic internal combustion engines – making the electric superbike faster than a 600 supersport.

The bona fide brain of the Energica Ego is the sophisticated Vehicle Control Unit.
Unlike other vehicles where the control units work separately on all controllers, the Ego’s battery, inverter, charger and ABS are constantly monitored and managed by one technological jewel: the VCU, completely designed and developed by Energica. The state-of-the-art VCU implements a multi-map adaptive energy, and a power management algorithm manages the electric motorcycle. Carefully monitoring and adjusting the motor’s power according to the throttle thrust 100 times per second while riding.

Energica Ego does not have a gearbox or a clutch. Everything is regulated by the ride-by-wire system, allowing you to control the acceleration torque of the motor and deceleration based on the regenerative torque or engine braking. A coasting feature is provided thanks to a “neutral” position between acceleration and regeneration.

Energica Ego is also equipped with a “PARK ASSISTANT” in order to facilitate parking and maneuvers on slopes or into rush traffic. The VCU limits both the speed and the torque of the vehicle. The PARK ASSISTANT works back and forth (reverse mode) with maximum speed 1.74 Miles/hour (mph) and maximum torque 50Nm.

Energica Ego braking system is by Brembo and the ABS system is by Bosch. The latest generation ABS BOSCH on Energica Ego not only prevents the wheels from locking but is equipped with rear-wheel lift- up mitigation system that prevents overturn during emergency braking.
The electric motorcycle Energica EGO has a digital dashboard from COBO TFT with an active matrix of 4.3 inches and color display.

The connectivity for the electric motorcycle is supported by Bluetooth (short range) and UMTS long range technology (in progress, available by the end of 2016), allowing you to connect your vehicle to your smartphone, tablet or simply to your home computer via the Internet.
Energica Ego can be recharged through the columns in the outdoor charging stations or at home, equipped with an onboard battery charger with a cable interface on the charging station or remotely via Bluetooth connectivity. (GPRS from 2016)

Specifications
MOTOR

Type: Permanent Magnet AC, Oil Cooled
PERFORMANCE
Max speed: Limited at 240 km/h
Torque: 195 Nm from 0 to 4700 rpm
Riding modes:
– 4 Riding Modes: Standard, Eco, Rain, Sport*
– 4 Regenerative Maps: Low, Medium, High, Off
Park assistant: Back and Forth (1.74 mph Max Speed)
BATTERY
Capacity: 11.7 kWh
Life: 1200 Cycles @ 80% Capacity (100% DOD)
Warranty: 3 years / 50.000 km
Recharge: 3.5 h (0-100% Soc) Mode 2 or 3 Charge, 30 min (0-85% Soc) Mode 4 Dc Fast Charge*
CYCLE PARTS/BRAKES
Front wheel: Cast Aluminum 3.5” x 17”
Rear wheel: Cast Aluminum 5.5” x 17”
Front tyre: 120/70 ZR17 Pirelli Diablo Rosso II
Rear tyre: 180/55 ZR17 Pirelli Diablo Rosso II
Frame: Steel Tubular Trellis
Swingarm: Cast Aluminum
Front suspension: Marzocchi Ø43 mm, Adjustable Rebound and Compression Damping, Spring Preload
Rear mono: Bitubo Rear Mono Shock Adjustable Rebound, Spring Preload
Chain: (16/44) 525 O-Ring Chain
ABS: Bosch Switchable
Front brake: Brembo, Double Floating Discs, Ø330 mm, 4 Pistons Radial Calipers
Rear brake: Brembo, Single Disc, Ø240 mm, 2 Piston Caliper
ELECTRONICS
Vehicle control unit
A Vehicle Control Unit implementing a multi-map adaptive energy and power management algorithm manages the vehicle. It constantly monitors batteries, even in key off position
Dashboard
4.3” Wqvga 480×272 TFT Color Display with internal memory for datalogging, integrated GPS receiver and Bluetooth communication 16.7 ml colors
9 Warning Lights
6 + 6 Current Consumption Lights
Ambient Light Sensor
Real Time Clock
GPS 10Hz
Connectivity
Short Range Connectivity: Bluetooth Low Energy
Battery charger
Onboard, [110-220]V [50-60]Hz, 3 kW.
Conforms to Standards SAE J1772 and IEC 62196-2 with pilot signal for charging station interface LPR (Long Period Rest) Function.
Allows the maintenance and automatic balancing of the batteries during long period of non use.
FAIRINGS
Colors:
Matte Black
Lunar White
Materials: Carbon fiber
DIMENSIONS
Seat height: 795 mm
Wheelbase: 1465 mm
Length: 2140 mm
Height: 1220 mm
Width: 870 mm

Easee Home

Easee Home is intelligent en past zich aan alle elektrische auto’s en stroomtoevoer. De Laadrobot detecteert automatisch of de auto 3 fase laden ondersteunt of niet. Je hoeft niet na te denken over technische specificaties, het laadstation past zich altijd aan de behoeften van de auto aan. De Laadrobot slaagt erin om meerdere auto’s met verschillende behoeften tegelijkertijd op te laden.

De Easee Home laadt met een max. vermogen van 22kW (3x32a). Het station past zich automatisch aan op de aangesloten elektrische auto en is daarom altijd een geschikte keuze.

  • Volledig dynamisch laadvermogen 1,4 – 22 kW (1 en 3 fase opladen)
  • Load balancing van maximaal 3 units per zekering zonder extra infrastructuur (draadloos)
  • Een automatisch wachtrijsysteem
  • De load en phase balancing werkt offline
  • Geïntegreerde 4G in elke unit (e-sim), gratis levenslang abonnement inbegrepen
  • Wifi-verbinding mogelijk
  • Permanente vergrendeling van de Type 2-kabel mogelijk
  • Geïntegreerde aardlekbeveiliging (Integraal type B RCD)
  • Geïntegreerde RFID-lezer (NFC / ISO 14443 en MiFare Classic)
  • Energiemeting (+/- 3%), voor het aflezen van je laadverbruik
  • Ontwikkeld en geproduceerd in Noorwegen
  • De box is 69% kleiner dan andere oplossingen en weegt slechts 1,5 kg
  • 3 jaar garantie vanaf de dag dat de oplader is geïnstalleerd
  • Universeel, past op alle soorten elektrische auto’s
  • Handmatige en digitale bediening (gratis Easee App)
  • Jij kiest de kleur
  • 36 maanden garantie

Aantal Fase
1 Fase, 3 Fase

Aantal Sockets
1

Ampère
16 Ampère, 32 Ampère

Laadcapaciteit
11 kW, 3,7 kW, 7,4 kW, 22 kW

Load balancing
Optioneel

Merk Laadpaal & kabel
Easee

Toegangscontrole
Ja

Type stekker
Type 2 stekker

Vaste kabel
Nee, Optioneel

Tromox MINO

De MINO is ontworpen in samenwerking met een 🇮🇹 Italiaans ontwerpbureau en is ontworpen om gemakkelijk te personaliseren.

De MINO is een innovatieve elektrische bromfiets van elektrische bromfietsstartup Tromox uit China. Het bedrijf legt zich toe op intelligente elektrische motorfietsen van hoge kwaliteit.

De bromfiets heeft een verwisselbare 38 Ah lithiumbatterij van Panasonic die een rijbereik van 118 km biedt. De accu is van hoge kwaliteit en is van hetzelfde type als de accu’s in de Tesla Model S.

De bromfiets heeft een frame van hoogwaardig koolstofstaal, aluminium onderdelen, zeer efficiënte 180 mm schijfremmen en is uitgerust met meer dan 20 sensoren die de gezondheid van het voertuig bewaken. De bromfiets is licht van gewicht en gemakkelijk te hanteren voor minder zware bestuurders.

De bromfiets heeft een digitaal dashboard.

De bromfiets heeft een krachtige 2.500 watt elektromotor met 110 Nm koppel voor een topsnelheid van 60 km/h.

Yanko Design helmet occopies

Na het winnen van een Red Dot Award in 2018, zijn de mensen van FEND terug met een herontwerp van hun populaire opvouwbare fietshelm. Ontworpen om de helm meer plat, minder omvangrijk, en vervolgens veel draagbaarder te maken, komt de FEND SUPER met hetzelfde compacte ontwerp als zijn voorganger… behalve dat hij nu wordt geleverd met verwijderbare koplampen en achterlichten om ‘s nachts rijden veel handiger te maken.

De FEND SUPER is in wezen een helm die ontworpen is om veel draagbaarder te zijn dan de gemiddelde fietshelm. Wanneer geopend, is het een veilige, gecertificeerde helm die op bijna alle hoofdmaten past, maar vouw de zijflappen naar beneden en plots neemt de FEND SUPER slechts 50% van zijn oorspronkelijke vorm in. Nu in een slankere, plattere avatar, kan de FEND SUPER gemakkelijk worden opgeborgen in tassen, rugzakken en lockers, waardoor hij handig is om mee te nemen wanneer je hem niet draagt.

Ontworpen om te voldoen aan de US CPSC en Europese EN1078 veiligheidsnormen voor fietsen, skateboards en e-bikes/scooters onder 20mph, is de FEND SUPER gebouwd met een duurzame ABS schaal, een hoge impact absorberende EPS kern, en een gladde matte afwerking. De helm is beschikbaar in 3 maten en weegt tussen de 390 en 445 gram, afhankelijk van de maat. De helm wordt geleverd met maar liefst 12 ventilatieopeningen om je hoofd licht en luchtig te houden tijdens het rijden.

Wat de FEND SUPER echter onderscheidt, zijn de afneembare koplamp en achterlicht die je rijervaring drastisch versterken. De koplamp helpt om de weg voor je te verlichten, terwijl het achterlicht ervoor zorgt dat je ook in het donker zichtbaar bent voor de mensen om je heen. Ontworpen als slanke LED-modules die rechtstreeks in de FEND SUPER kunnen worden gestoken, kunnen de koplamp en het achterlicht met de helm worden meegenomen of apart worden aangesloten wanneer dat nodig is. Ze zijn ontworpen met een lichte boogvorm waardoor ze 360° zichtbaar zijn, hebben een helderheid van 30 lumen die zichtbaar is tot 800 meter op een heldere nacht, en werken 20 uur op een volledige lading. De lampjes wegen een schamele 24 gram, zijn IPX6 waterdicht (perfect voor regenbuien) en kunnen worden opgeladen via je standaard USB-C telefoon- of laptoplader.