...

Ewheelz

Electrische voertuigen, ze worden steeds meer gezien in het straatbeeld. Maar de vraag blijft: ‘Zijn electrische voertuigen wel een slimme investering?”. Daarnaast zijn er vragen als “Zijn ze betrouwbaar”, “is het weer een trend en gooi ik mijn geld weg?”. “Is het slim om nu een electrisch voertuig te kopen, of kan ik hier beter mee wachten?”.
Op deze vragen hopen wij u een passend antwoord te geven.

De verkoop van E-scooters.
Het verkopen van Electrische scooters, ook wel bekend als E-scooters is de afgelopen tijd steeds normaler geworden. Het afgelopen jaar alleen al is de verkoop met 15% gestegen, en de verwachting is dat het de aankomende tijd alleen maar meer zal toenemen.

Een van de belangerijkste redenen hiervoor is dat de prijs/kwaliteit verhouding een stuk beter is geworden. Voorheen kostte een E-scooter ongeveer rond de €4500,- euro, maar vandaag de dag zijn deze voor iets meer dan €1000,- euro al beschikbaar.


Nieuwe Technieken.
De nieuwe electrische tweewielers, oftewel E-scooters zijn er qua techniek en design de laatste tijd flink op vooruit gegaan. Ze zijn tegenwoordig namelijk minstens net zo mooi, al dan niet mooier dan de verbrandingsmotor concurrent. De fabrikanten van E-scooters proberen hiernaast ook in te spelen op de modernere techniek. Dit doen ze door gadgets en nieuwe technieken toe te passen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het koppelen van een app op je smartphone aan je E-scooter. Op deze manier kan je bijvoorbeeld zien wat je verbruikt, welke routes je veel gebruikt, en wat jouw rijsstijl is.

Ook wordt er qua techniek flink geïnnoveerd. Hierbij kan je kijken naar het digitale instrumentenpaneel, alarmsystemen, Keyless Go (oftewel rijden zonder sleutel in het contact) en LED verlichting. Ook motorisch zijn er veel nieuwe technieken toegepast. Neem bijvoorbeeld het energie terugwin systeem. Hierbij kan de accu van jouw E-scooter worden opgeladen door het remmen van de E-scooter. Daarnaast zijn er ook bekendere opties zoals cruise control, electrisch achteruit rijden en zelfs Bluetooth om via de knoppen aan stuur een inkomend gesprek op te nemen / muziek af te spelen welke hoorbaar zijn in je Bluetooth helm.
De opties variëren natuurlijk wel per merk en model.


De toekomst van de electrische rijder.
Wie nog niet is overgestapt op een electrische scooter, zal dit in de toekomst alsnog moeten overwegen. Dit komt doordat de overheid zoveel mogelijk probeert om dit te ondersteunen. Denk hierbij aan milieuzones, en het verbod om na 2025 nog bezine- scooters/brommers te verkopen.


Het rijden op een electrische scooter.
Het rijden op een electrische scooter is om te beginnen een stuk stiller dan het rijden om een verbrandingsmotor-brommer. Dit komt doordat de motor van een E-scooter fluisterstil is door de electrische aandrijving. Een Ecooter heeft daarom ook geen uitlaat. Daarnaast geeft een verbrandingsmotor ook trillingen door het draaien van de motor. Deze trillingen zijn aanwezig bij het rijden, maar ook bij het stationair draaien van de motor. Bij een E-scooter heeft u ook hiervan geen last meer.

Doordat een E-scooter geen verbrandingsmotor heeft, maar een accu is het vermogen (Ook bekend als koppel, trekkracht en pk’s) veel stabieler. Dit komt doordat de accu ervoor zorgt dat ten alle tijden het vermogen maximaal is, in tegenstelling tot een verbrandingsmotor. Hierdoor kan een E-scooter dus sneller (ook met een bijrijder) naar de maximale snelheid.

Het opladen van een E-scooter.
Het opladen van een E-scooter is in principe heel eenvoudig. Je plugt je E-scooter aan je acculader, en de acculader stop je in een stopcontact. De acculader zorgt ervoor dat het laadproces veilig en soepel verloopt. Daarnaast hebben de meeste E-scooters een uitneembare accu, zo kun je de accu meenemen naar een plek waar wel een stopcontact aanwezig is mocht deze niet in de buurt van de E-scooter aanwezig zijn. Ook is het op deze manier makkelijker om de E-scooter op te laden op bijvoorbeeld het kantoor.

Daarnaast is het bij de meeste modellen ook mogelijk om de accu in de E-scooter zelf op te laden. Er zit dan vaak een aansluiting voor de oplader naast of onder het zadel. Op deze manier hoef je de accu niet uit de E-scooter te tillen.

Ook is het mogelijk om voor een snellader te kiezen. Hierbij hoort wel een speciaal type accu. Deze accu’s kunnen nog sneller worden opgeladen.

De voordelen van een Electrische Scooter.
E-scooters worden tegenwoordig gezien als volwaardige scooters. Dit komt doordat ze betrouwbaarder zijn en goedkoper rijden. Daarnaast zijn de kosten voor het onderhoudt ook vaak veel lager. Daarnaast zijn de aanschafprijzen van E-scooters ook verlaagd ten opzichte van enkele jaren geleden. Om deze reden is het dus ook niet nodig om naar een ‘goedkopere’ verbrandingsmotor-scooter te kijken.

Starten van een E-scooter.
Een E-scooter is altijd klaar voor gebruik. Startproblemen zijn bij een E-scooter niet aan de orde. Dit komt doordat er geen bewegende onderdelen aanwezig zijn welke gesmeerd moeten worden, of door de beweging / wrijving kunnen slijten. Hierdoor stijgt de betrouwbaarheid van een E-scooter automatisch. Ook werd er vroeger gebruik gemaakt van (kool)borstels. Hierdoor kreek de electromotor automatisch lichte slijtage. Tegenwoordig is dit niet meer en zijn deze vervangen door “Brushless motoren”. Hierdoor is de slijtage aan de electromotor niet meer aanwezig. De enige delen welke blijvend onderhoud nodig hebben zijn de banden en de remmen van de E-scooter. De accu zelf heeft geen onderhoud nodig zolang deze goed onderhouden word. Hierbij kan u denken aan het ‘regelmatig’ gebruiken van de E-scooter, en deze niet een half jaar lang met een lege accu laten staan. Hierdoor zal de levensduur van de accu achteruit gaan.

Accu van een E-scooter.
Het is verstandig om je accu eens in de zoveel tijd te laten reconditioneren. (Dit is voornamelijk van toepassing op Lithium-accu’s.) De Lithium-accu’s worden opgebouwd uit batterijen (Cellen) welke een lichte afwijking kunnen krijgen. Het resultaat hiervan is dat de actieradius afneemt.

Brandstofkosten.
Het moment dat je van benzine naar elektriciteit overstapt zul je merken dat elektrisch rijden een stuk goedkoper blijkt te zijn. Dit komt doordat benzine duurder is dan elektrischiteit. Daarnaast hoef je niet om te rijden / tijd in te leveren om te tanken bij een tankstation.

Stel je rijdt 1 op 40 met een verbrandingsmotor, en 1 liter benzine kost €1,59 euro, dan liggen de kosten per 100 km ongeveer op €3,98. Bij een elektrische scooter kun je er vanuit gaan dat een lader tussen de 300 en 400 Watt verbruikt. Reken dat deze 4 uur nodig heeft om de E-scooter volledig op te laden, wat meestal lager zal uitvallen omdat een accu waarschijnlijk nooit volledig leeggereden zal worden. Dan komen de kosten per 100 km uit op ongeveer €0,55 euro. Een elekrtrische scooter is qua verbruik dus veel goedkoper.

De nadelen van een elektrische scooter.
Alles heeft voordelen en nadelen, zo ook een E-scooter.

Actieradius: De Actieradius, oftewel de de afstand welke je met een volle accu kan rijden, is meestal kleiner dan de actieradius van een scooter met een verbrandingsmotor. Dit komt doordat de meeste verbrandingsmotor-scooters ongeveer 200 km gemiddeld. Bij een E-scooter is het gemiddeld 80 / 90 km op 1 accu. Natuurlijk zijn de accu-combinaties uit te breiden. Dit verschilt natuurlijk per E-scooter. Op de eindstreep kom je met een E-scooter vaak nog wel veel goedkoper uit, dit doordat de algemene kosten veel lager zijn. (Brandstof, verzekeringen, etc..)

Het opvoeren van een E-scooter: Het opvoeren van een E-scooter ligt iets moeilijker dan het opvoeren van een scooter met een verbrandingsmotor. Het opvoeren van een scooter met een verbrandingsmotor is vaak goed zelf te doen door het vervangen van een cilinder, het verwijderen van een vario ring, of het plaatsen van een andere CDI of ECU. Bij een E-scooter kan dit niet zelf, maar kan je dit natuurlijk wel laten doen. Daarbij kun je aangeven hoe snel je de brom – / snorscooter wilt hebben. Ook een begrenzer inbouwen is mogelijk, op deze manier kan je brom – / snorscooter alleen sneller als je deze ‘unlockt’.
Unlocken is het uitzetten van de begrenzer op je brom – / snorscooter. Dit kan gedaan worden op verschillende manieren. Denk hierbij aan een afstandsbediening of een soort van code welke je kan uitvoeren met je remmen. Mocht je dan gecontroleerd worden, kan je de code met je remmen invoeren, en loopt jouw brom – / snorscooter niet harder meer dan is toegestaan.

Het vervangen van de Accu: Het moment dat je je accu moet vervangen, kom je voor extra kosten te staan. Gemiddeld gaat een Lithium-accu ongeveer 2000 oplaadbeurten mee. Dit staat gelijk aan ongeveer 200.000 kilometer rijden. Daarnaast is het natuurlijk zo, dat hoe groter de accucapaciteit, des te minder vaak je de accu hoeft op te laden. Hierdoor slijt de accu ook minder snel. Het is dus vaak verstandig om voor een accu upgrade te kiezen. Dit zorgt ervoor dat je accu langer meegaat, en je hoeft deze dus minder vaak op te laden.

Direct betalen, of afrekenen in termijnen.
Het kopen van electrisch voertuig kan bij ons op meerdere manieren. Je kunt in plaats van het volledige bedrag in 1x te betalen, er ook voor kiezen om een voertuig te leasen. Door te leasen spreid je het aankoopbedrag over minimaal 12 en maximaal 72 termijnen waardoor je tegen lagere maandlasten een gloednieuwe scooter kunt rijden. Leasen is kopen op afbetaling, dus de scooter is wel meteen helemaal van jou.

Translate »